Naar Merelbeke

Voor degenen die hun eigen columns, rijmelarijen, gedachtegangen, essays, korte verhalen of wat dan ook willen plaatsen.
Plaats reactie
Gilles St
Berichten: 1
Lid geworden op: 20-10-2016 19:53

Naar Merelbeke

Bericht door Gilles St » 20-10-2016 19:58

Het taalgebruik in het boek is naar mijn mening van een hogere klasse. De woordspelingen en spreekwoorden die Stefan Hertmans in zijn boek gebruikt zijn werkelijk verbluffend. Hij laat je elk hoofdstuk wel een keertje proeven van zijn intelligentie in de Nederlandse taalkunde. Een van zijn zinnen klinkt als volgt: “De zakdoek fladderde erachteraan als een inktvis die voor vleermuis leert.” of “Het reservewiel zat achter op de koffer als een rond rugzakje, aangegord voor de grote trek.” Zinnen zoals deze kan ik als lezer zeker appreciëren. Het geeft je het gevoel alsof je zweeft in de Nederlands taalkunde. Stefan maakt niet enkel gebruik van Nederlandstalige woorden maar ook Latijnse, Franse en zelfs verschillende Vlaamse dialecten. Hij is voor mij een meester in de Nederlandse taal en ik denk nadat je dit boek gelezen hebt je er zelf ook niet anders over denkt. Het is zeker een aanrader voor velen. Boekenliefhebbers zullen hier met hartenlust in lezen.

Plaats reactie